Skapa nya relationer istället för nya organsiationer
Riksdagen har beslutat att en god Nära vård ska införas. Arbete med det pågår men myndigheten ”Vårdanalys” tycker det går trögt. Den Nära vården ska innebär att vården uppfattas som lättillgänglig. Primärvården ska vara en viktig del. Vården kan vara nära geografiskt, men också digitalt. Digitalisering skapar möjligheter för t.ex. primärvården att utveckla tjänster som skapar högre tillgänglighet för patienter som t.ex. tillsyn i hemmet och informationsdelning mellan vårdgivare. Den Nära vården siktar också mot en vård utanför sjukhusen och istället nära där människor bor.
Den Nära vården kan inte enbart organiseras fram utan är i högsta grad en verksamhetsfråga. Styrningen, ledningen och organisationen kan däremot underlätta för den patientnära personalen i deras arbete med processen med att närma sig en personcentrerad, god Nära vård. D.v.s. de som arbetar nära oss patienter måste vara med och utveckla den. Därför måste de få tid till detta. Vårdens ledningen måste vara rädd om detta humankapital. Av den anledningen och att utvecklingen är verksamhetsdriven måste ledningen ”stiga ner” till verksamheten och ställa frågorna. ”Hur kan vi hjälpa er? Vilka beslut behöver vi fatta för att underlätta för er i detta, för patienterna, så viktiga omställningsarbete?” Ledningen och verksamheten måste på så sätt göra jobbet tillsammans. Ingen klarar detta ensam.
I detta tillsammans arbete måste man våga pröva nytt. Jobba i vardagen, men samtidigt våga göra nytt. Mottot måste vara att vi alla både lär ut till varandra och lär av varandra. Vi måste förändra dagens organisation som är gjord för sjukdomen /behovet och skapa en organisation för människorna/omsorgstagarna. Det kanske viktigaste av allt är att fundera ut hur vi ska samarbeta bättre. Foga samman de resurser, som behövs. Skapa inga nya organisationer. Skapa relationer/tillit till varandra istället för att konkurrera. Organisera det ni har till samverkansorgan. Försök då att släppa tankarna på er hierarki till förmån för tankar om samarbete och samskapande. Våga tänka och göra nytt. Minska övertron på manualer, riktlinjer, mätning, rapportering osv. som bara leder till ökad administration. Försök att släppa eller åtminstone starkt minska detta och lita på människorna. Slutligen: ”Tänk på att detaljstyrning tränger undan motivationen.”