Ringla - en plattform för lärande och utbyte av innovationer och förbättringar - såväl högteknologiska som förfinade arbetsprocesser. Genom de goda exempel och de utbildningar som finns på plattformen kan du inspireras och själv starta en rörelse där du är
Om Ringla
Ringla vill vara med och bidra till en bättre hälsa i Sverige
Vi vill bidra till ett bättre samskapande mellan patienter/närstående, vårdprofessionella, myndigheter, näringsliv och politiker. Vi utvecklar möjligheter för dig och andra att ta del av ny kunskap och inspirera till förbättring. Vi står inför stora utmaningar i framtiden och det är bara tillsammans som vi kan hitta lösningar och möta dem. Därför vill vi dela med oss av det du gör och sprida det till fler - det är vårt bidrag till en bättre hälsa i Sverige.
Historien bakom Ringla
Ringla byggdes initialt som en plattform för att sprida goda exempel av genomförda förbättringsarbeten inom hälso- och sjukvården och den sociala omsorgen. Plattformen fick sin grundfinansiering i den så kallade “Kronikersatsningen” som initierades av Socialdepartementet åren 2014-2017. Senare tillkom flera olika parter som valde att använda plattformen såsom Stockholms läns landsting (numera Region Stockholm), Fysioterapeuterna, Forum Spetspatient. Sedan 2018 drivs Ringla av Jonas Fagerson, Helena Conning, Anders Haraldsson och Caroline Fagerson.
Om du har frågor eller idéer får du gärna kontakta oss!

Vad är ett gott exempel?
Det goda exemplet:
har tydliga förbättringseffekter
har en tydlig genomförandemetod
har en tydlig generaliserbar metod för implementering
bidrar till en kultur av ständig förbättring
är lätt att ta till sig och komma igång med korta ledtider
Ringlas grundkriterier:
Det skall finnas ett positivt resultat att berätta om.
Det skall vara genomfört, alltså inte en idé om hur något skulle kunna bli.
Det skall finnas en dokumenterad bakgrund, ett syfte och en beskrivning av hur man genomfört arbetet.
Det skall finnas en organisation som står bakom det goda exemplet och bekräftar dess kvalitet. T.ex. ett region, en kommun, ett sjukhus, ett professionsförbund, en patientförening etc.
Det skall finnas en kontaktperson som kan förmedla fördjupad information.